In de bediencentrale Weg & Waterhuis de Langebalk werd op 14 december 2018 officieel gestart met de centrale bediening van bruggen en sluizen in Noord-Holland. De Twee Zwanen in Schagen is de eerste brug die vanaf nu vanuit Heerhugowaard op afstand wordt bediend.
De opening werd verricht door gedeputeerde Els Post. Zij startte op de werkplek van de coördinator waar zij de marifoonoproep van de schipper ontving en beantwoordde. Daarna wees zij de bediening van de brug de Twee Zwanen toe aan een bedienwerkplek. Vanaf de bedienwerkplek doorliep de gedeputeerde samen met bedienaar Mike Backers het volledige bedienproces van het sluiten van de slagbomen, het openen van de brug en het weer sluiten, tot en met het vrijgeven voor verkeer.
43 bruggen en sluizen
Nu beginnen de voorbereidingen voor de aansluiting van de volgende bruggen. In het eerste kwartaal van 2019 is de Zijperbrug in Schagen aan de beurt. Na de Zijperbrug worden de werkzaamheden voor de volgende bruggen voorbereid. In de zomermaanden worden er, vanwege het vaarseizoen, geen bruggen aangesloten. Vanaf september tot het einde van 2019 sluit de provincie nog 8 bruggen en sluizen aan op de bediencentrale.
De komende 3 jaar worden in totaal 43 bruggen en sluizen aangesloten op de bediencentrale. Dit zijn zowel bruggen en sluizen van de provincie, als van Rijkwaterstaat, Port of Den Helder en Recreatieschap Spaarnwoude.
24 uurs
De provincie gaat de komende jaren niet alleen op afstand bedienen vanuit een bediencentrale maar heeft ook het voornemen dat op termijn 24-uur per dag te doen. Dit moet leiden tot een betere doorstroming voor zowel scheepvaart als verkeer op de weg. Met centrale bediening van bruggen en sluizen stimuleert de provincie het (vracht)vervoer over water, waardoor de wegen en het milieu minder belast zullen worden. Niet alleen de doorstroming van het wegverkeer verbetert, ook hebben schepen het gemak van betere vaartijden en kunnen zij vlot doorvaren.
Opleiding
Natuurlijk staat veiligheid voorop bij het op afstand bedienen. Zowel voor de provincie als voor onze opdrachtnemers heeft veiligheid de hoogste prioriteit. In de opleiding die bedienaren krijgen voordat zij in Heerhugowaard op afstand kunnen bedienen, is bijvoorbeeld veel aandacht voor de nieuwe ‘kijkstrategie’, zodat de kans op incidenten wordt geminimaliseerd. Lees ook het interview “Het is duidelijker dus veiliger” over het opleidingstraject van de bedienaars.