Het had een feestelijke opening moeten worden, maar door de coronamaatregelen zal dat op een later moment pas gebeuren: maandag 20 april 2020 zijn de tweede sluis bij Eefde en het terrein naast de sluis in gebruik genomen. Na een bouwperiode van drie jaar kunnen vanaf nu de schepen gebruik maken van de diepere en snellere tweede sluis.
Bijdrage stimulans Twentse economie
Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat): “De tweede sluis verbetert de bereikbaarheid van Twente voor de binnenvaart en geeft hiermee een belangrijke economische impuls aan de regio. Het geeft de ruimte aan grotere zwaarder beladen binnenvaartschepen die door uitbreiding van het sluizencomplex nu ook de havens in Hengelo, Enschede en Almelo kunnen aandoen.”
Segmentdeur
De nieuwe sluiskolk heeft een zogeheten segmentdeur gekregen, die wegdraait in de bodem als de sluis opengaat. Een segmentdeur van deze omvang in een schutsluis is uniek in Nederland. Voordeel van deze segmentdeur is dat hij bij een calamiteit ook tegen de stroming in is te sluiten. Dit draagt bij aan de waterveiligheid. Bovendien is de deur makkelijker te onderhouden en energiezuinig in gebruik. In de nieuwe sluiskolk van sluis Eefde komen puntdeuren en een segmentdeur. Deze combinatie is een primeur in Nederland.
Video-impressie
Bekijk een video van de nieuwe sluis bij Eefde:
Samenwerking
De realisatie van de nieuwe sluis bij Eefde is tot stand gekomen door een goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie Lock to Twente (Mobilis en Croonwolter&dros). Ook de gemeente Lochem, het waterschap Rijn en IJssel en de provincie Gelderland waren betrokken bij de uitbreiding van Sluis Eefde.
(foto: Rijkswaterstaat)