In opdracht van Gastvrij Nederland en de daarbij aangesloten branches onderzoekt het Centre of Expertise Leisure, Tourism and Hospitality (CELTH) de maatschappelijke waarde van de vrijetijdssector. Hoe groot is deze waarde, hoe komt deze tot stand en hoe kunnen we de waarde verder vergroten?
Toerisme, recreatie en zakelijke gastvrijheid
CELTH heeft op dit moment een vragenlijst open staan gericht op alle ondernemers en organisaties actief binnen de domeinen toerisme, recreatie en zakelijke gastvrijheid. Doet u mee? Klik dan hier om de vragenlijst te openen.
Aanleiding
Directe aanleiding zijn de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart 2021. Voor de werkzaamheden richting die Tweede Kamerverkiezingen is het voor Gastvrij Nederland en de daarbij aangesloten branches, van belang om politieke partijen en de publieke opinie te kunnen voeden met goed onderbouwde inzichten over het belang van toerisme en recreatie voor Nederland.
Doel
Met het onderzoek willen de onderzoekers bepalen wat de maatschappelijke waarde is van de ‘sector’, hoe deze tot stand komt en hoe deze verder kan worden vergroot. Ze willen helder krijgen WAT het maatschappelijk belang is van toerisme en recreatie, HOE dit te vergroten is en WIE daardoor de verantwoordelijkheid draagt. Naast de vragenlijst doen ze dat ook op basis van een uitgebreid literatuuronderzoek, het vaststellen van de relatie toerisme-voorzieningenniveau en diverse case studies.
Kort samengevat wordt er gezocht naar antwoord op de volgende vragen:
- Wat is de maatschappelijke waarde van toerisme, recreatie en zakelijke gastvrijheid?
- Hoe komt deze maatschappelijke waarde tot stand?
- Hoe kunnen we de maatschappelijke waarde vergroten?
- Welke barrières en potentiële oplossingen zijn er voor het vergroten van maatschappelijke waarde, en wie draagt welke verantwoordelijkheid?
Meedoen
De vragenlijst is gericht op alle Nederlandse organisaties en ondernemers actief binnen de gastvrijheids- en vrijetijdssector, inclusief uitgaand toerisme. De vragenlijst staat tot en met 30 november open.