Vijf vragen aan Wesley dos Santos – ‘Het gevoel van vrijheid op het water moet iedereen ervaren’

http://wesley-dos-santos-vijf-vragen-aan-schiller-waterfiets.jpg
26 juli 2021  Laatste update: 20 maart 2023

Deze maand stelden we ‘Vijf vragen aan’ Wesley dos Santos, een jonge Rotterdamse ondernemer, oprichter van de bedrijven iKapitein en Aqua Mobility.

1) Wat is je persoonlijke band met waterrecreatie?

“Om te beginnen, ik ben een ‘Vissen’ van mijn sterrenbeeld” grapt Dos Santos. Een blik in de astrologie leert dat eigenschappen van Vissen onder meer ‘veelzijdig’, ‘empathisch’ en ‘geïnteresseerd in de wereld om hem heen’ zijn. In het interview met de jonge Rotterdamse ondernemer Wesley dos Santos (30) blijken deze eigenschappen inderdaad perfect bij hem te passen. Hij vervolgt: “Ik ben eigenlijk pas vijf jaar geleden echt in aanraking gekomen met waterrecreatie. Ik kreeg van een goede vriend een Groupon-bon om te gaan varen met een sloep in Alblasserdam. Dat had ik nog nooit gedaan, het was voor het eerst dat ik zelf ging varen, samen met mijn vriendin. Het gevoel dat we toen hebben ervaren daar op het water was heel bijzonder. Het gevoel van vrijheid, je eigen koers mogen bepalen, dat kenden wij nog niet. We zeiden tegen elkaar: “Dit is zo tof! We gunnen andere mensen dit gevoel ook”.

Zelf geboren en getogen in Delfshaven, zag Dos Santos een kans. “In Delfshaven heb je prachtig vaarwater, maar daar werd maar weinig mee gedaan. In ieder geval niet recreatief” vervolgt Dos Santos. “Varen wordt hier ook echt een beetje gezien als iets voor mensen die geld hebben. Dat dacht ik vroeger ook altijd. Maar wij wilden dit gevoel doorgeven aan andere mensen. Zo werd ons verhuurbedrijf iKapitein precies negen maanden later geboren en kreeg ik een band met waterrecreatie. Het was een markt die ik echt helemaal niet kende. Dat zie ik eigenlijk als een pluspunt; ik was toen zelf de doelgroep die aangesproken moest worden, dus ik wist precies wat de behoeften van deze groep is en hoe ik het varen moest promoten om ze het te laten uitproberen. Zo’n 80 procent van de 3000 mensen die op jaarbasis bij ons een bootje, sup of waterfiets huren zijn mensen die het voor het eerst willen proberen en in aanraking met waterrecreatie willen komen. En dat we dat voor zoveel mensen kunnen doen, dat is geweldig!” zegt Dos Santos.

2) Wat zie je als belangrijke ontwikkelingen op het gebied van waterrecreatie?

“Je ziet vooral een grote toename van het aantal mensen op het water. En je ziet dat mensen op zoek zijn naar iets nieuws, vooral nu in deze coronatijd. Ze zoeken naar vrijheid, naar iets nieuws doen, waarbij ze ook hun eigen richting mogen bepalen. Het is sowieso drukker dan ooit geweest het afgelopen jaar. Mensen waren echt op zoek en hadden zoiets van ‘als ik maar iets kan doen’. We gaan het water op. Voorheen was dat alleen als de zon schijnt, nu ook als het druppelt, dat maakt niet meer zoveel uit. Van februari tot begin november zijn we actief geweest.” vertelt Dos Santos.

Daarnaast ziet Dos Santos ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid: “Ik merk dat ook bij mezelf. Ik ben begonnen met een normale motorboot, maar nu wil ik zo snel mogelijk gaan verschonen. Ook omdat ik steeds meer het besef heb dat duurzaam varen heel belangrijk is, voor de vissen, de natuur om ons heen. Ik zie dat bij mensen in mijn omgeving ook steeds meer gebeuren. Dat is een mooie ontwikkeling, steeds meer mensen willen duurzamer gaan leven en varen.”

3) Wat zijn belangrijke ontwikkelingen in jouw vakgebied/werkveld?

Dos Santos: “Je ziet dat meer ondernemers het water ontdekken en dat het water anders gebruikt gaat worden, ook omdat binnensteden steeds drukker worden. Er wordt meer en meer gekeken naar het water voor vervoer van goederen of bijvoorbeeld om te bewegen.”

Dos Santos’ nieuwe onderneming Aqua Mobility -met het motto ‘Wij zetten ons in voor duurzame mobiliteit over het water’- is daar een voorbeeld van. Samen met zijn compagnon Harrison dos Santos zijn zij exclusief distributeur in West-Europa van de Amerikaanse Schiller waterfiets, een soort hometrainer op twee aan elkaar gekoppelde sups waarmee je kunt ‘fietsvaren’. “Deze waterfiets is heel goed ontvangen. In slechts vier maanden tijd is de Schiller Waterfiets al te huur op 9 verschillende locaties in 7 steden, waaronder Rotterdam, Delft, Utrecht, Den Bosch, Zwolle en Groningen.  Onze missie is: Daar beginnen waar de weg eindigt door het perspectief van mensen te vergroten op het gebied van waterrecreatie. Mensen zullen er eerst aan moeten wennen, maar gaandeweg kun je het gebruik misschien verder uitbreiden en bijvoorbeeld pakketjes gaan bezorgen over het water. We hebben een heel online platform voor alle verhuurders opgezet op schillerwaterbike.nl,” vertelt Dos Santos. “We kijken nu hoe we dit breder kunnen trekken met het toevoegen van andere exclusieve producten als bijvoorbeeld een hydrofoil. Ook kijken we naar mogelijkheden om waterrecreatie in bijvoorbeeld Curaçao of Kaapverdië naar een next level te tillen. Daar zijn nog super veel mogelijkheden waar we met de kennis en ervaring van hier mee aan de slag kunnen.”

“Verder zie ik nog kansen voor de waterrecreatie als het gaat om verbetering van de techkant. Ik heb de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met reserveringssystemen en data. Je kunt met een goed systeem mensen heel laagdrempelig bedienen en ze tegelijk heel goed instrueren. Mensen willen gewoon heel makkelijk kunnen reserveren via de website: Wanneer kan ik een boot huren, wat moet ik doen, waar moet ik zijn, wat zijn de regels, et cetera. Dat kun je heel netjes en gestructureerd regelen. Ik zie daar veel ontwikkeling en kansen. Je kunt daarmee ook heel makkelijk, helemaal geautomatiseerd, koppelingen met andere systemen en ondernemers maken. Zo kun je mensen na het varen eenvoudig een mail sturen en ze stimuleren om nog meer te gaan doen. Op het water, in dezelfde omgeving, maar ook ergens anders in Nederland. Of juist andere activiteiten. Door dit te automatiseren, kun je zonder dat je er heel veel tijd aan besteedt op die manier wel goed met anderen samenwerken. Daar zie ik zeker kansen.

4) De ambities van Waterrecreatie Nederland zijn gebaseerd op de speerpunten ‘Duurzaamheid’, ‘Routenetwerken en voorzieningen’ en ‘Veiligheid’ met als overkoepelend thema ‘Waterbeleving’. Waar zie je raakvlakken/kansen met jouw vakgebied?

“Op het gebied van veiligheid proberen we met goede instructies en voorlichting de mensen voorbereid op pad te sturen. Het is een bewuste keuze dat de bootjes nog niet met een app of code te unlocken zijn. Er staat altijd iemand die de mensen verwelkomt, uitleg geeft en een stukje meevaart om te zien of de huurder het varen beheerst. De informatie van ‘Varen doe je Samen!’ delen we ook aan boord. We hebben afspraken met de sluiswachters richting de Maas dat onze bootjes niet door mogen de Maas op. Gelukkig gebeurt het niet zo vaak dat mensen dat willen.” zegt Dos Santos.

Op het gebied van ‘Routenetwerken en voorzieningen’ zijn ook ontwikkelingen: “Hier in Rotterdam kun je niet zomaar overal opstappen. Vanuit de gemeente wordt er wel gekeken naar het aanleggen van nieuwe steigers, om zo het varen nog toegankelijker te maken. Hier in Delfshaven is bijvoorbeeld één vlonder, die mensen op allerlei manieren gebruiken. Bij de provincie Zuid-Holland heb ik in samenwerking met de gemeente Rotterdam een subsidieaanvraag gedaan om die steiger te vergroten. Ik zie hoe groot de behoefte is om de steiger te gebruiken, dus we streven ernaar om hem uit te breiden van 6 naar 50 meter zodat nog meer mensen ervan kunnen profiteren en makkelijker kunnen aanmeren om Delfshaven te zien. Ik merk dat de gemeente en de provincie hier steeds meer voor openstaan. Als je maar met een goed doordacht plan komt en draagvlak kan creëren.” Ook voor samenwerking maakt Dos Santos zich sterk: “Ik ambieer om routes en ondernemers met elkaar te verbinden. Ik zou het heel tof vinden om Rotterdam en Delft met elkaar te verbinden. 400 jaar geleden vertrokken de Pelgrims vanuit Delfshaven richting Delft naar Amerika. Diezelfde route, van Rotterdam naar Delft, die zou ik wat meer willen verbinden met elkaar. Zodat toeristen bijvoorbeeld met een boot via verschillende ondernemers ook in Delft kunnen gaan kijken. Ik kijk nu ook met Natuurmonumenten om een mogelijke link met natuurpark ‘De Tempel’ in de Zweth te leggen om daar ook iets op te zetten, gekoppeld aan een verhaal.”

Qua duurzaamheid heeft Dos Santos een mooi voorbeeld van zijn eigen boten: “Ik heb meegedaan aan de ‘RET Aardig Onderweg’-awards. Zij zochten naar een plan om Rotterdam mooier en duurzamer te maken. Ik had veel last van het drijfvuil op het water. Daar ben ik wat op gaan verzinnen. Het hoefde dus ook geen ‘Plastic Whale’ te zijn, want dat is er al. Ik wilde dat mensen relaxed kunnen varen én iets terugdoen voor het milieu. En zo ben ik op het idee gekomen om een boot met een ingebouwde vuilvanger te maken. Toen ik begon wist ik helemaal niet of het kon. Ik ben ermee naar een productontwikkelaar gegaan en die heeft het verder uitgewerkt en dat is de eerste conceptboot geworden. Het mooie is dat door dit idee veel andere mensen denken: misschien kunnen we zoiets ook doen. Dat is wat ik wil doen, die zaadjes planten en dan doorontwikkelen.”

5) Welke kansen moeten er naar jouw idee als eerste worden opgepakt en met wie/welke partijen moet daarvoor worden samengewerkt?

“Ik zie de toekomst zonnig in,” antwoordt Dos Santos. “De afgelopen vijf jaar waarin ik actief ben in de waterrecreatie is er al heel veel veranderd. Er is steeds meer vraag naar en oog voor duurzaamheid. Ik verwacht dat dit de komende jaren alleen maar nog beter wordt. Ik denk ook dat er nog meer ondernemers in de waterrecreatie actief zullen worden. Als je kijkt naar klimaatontwikkeling: het wordt steeds langer lekker weer en mensen gaan steeds meer naar buiten. Met de komst van veel nieuwe mensen, komen er ook nieuwe ideeën en nieuwe invalshoeken voor waterrecreatie. Dat gaat naar mijn idee zorgen voor een nieuwe versie van waterrecreatie.”

Gerelateerde interviews:

Vorig artikel Volgend artikel
Meld u aan voor de nieuwsbrief

Twitter