Netwerk Waterrecreatie komt met aanbeveling Antifouling

http://statement-antifouling-netwerk-waterrerecreatie
12 april 2022

Binnen het Netwerk Waterrecreatie zijn netwerkgroepen actief, die zich buigen over uitdagingen die bij verschillende leden spelen. Dit geldt bijvoorbeeld voor antifouling. Voor veel eigenaren van motor- en zeilboten een terugkerende vraag: wat werkt en wat zijn de regels? Welke trouwens strenger worden. De netwerkgroep Antifouling heeft vorige maand de volgende uitdagende aanbeveling gedaan: 

STATEMENT ANTIFOULING NETWERK WATERRECREATIE

Hebben wij booteigenaren een haat-liefde verhouding met koperhoudende antifouling? We denken dat het werkt, we weten dat het niet zo goed is en we kiezen er toch voor…
Zo’n 70% van de booteigenaren gebruikt nu nog koperhoudende antifouling, een lichte daling ten opzichte van de 80% vijf jaar geleden.

Hoe zit dat nou?

Biociden (net als pesticiden) bestrijden de (aan)groei van ongewenste organismen. Een biocide in antifouling (meestal koperoxide) komt in ons vaarwater. In zoet water met veel vaarrecreatie zijn de concentraties al gevaarlijk hoog. Op zout water is dat natuurlijk minder goed meetbaar.

Hoe effectief is antifouling mèt en zònder koper nou echt?

Recente tevredenheidsonderzoeken leveren een verrassend beeld op. Heel kort door de bocht: op zoet heeft kopervrij bijna even veel effect, op zout heeft de nu nog toegestane max 12% koperhoudend bijna even weinig effect!
Géén sterk pleidooi voor biocide houdende antifouling en toch zeggen veruit de meesten dat ze tevreden zijn met wat ze nu gebruiken en dat ze dat zolang het mag blijven doen. En producenten zien nog geen groeiende vraag en wachten dus af.

Waarom zouden we zolang wachten?

Omdat de beroepsvaart voorlopig nog door mag gaan met koperhoudend? Die sector verduurzaamt ook, met nu vooral aandacht voor bijdragen via biodiesel, hybride varen en een transitie naar waterstof.
Of omdat op zout water koperhoudend toch nog iets beter scoort dan kopervrij? De meesten van ons liggen op zoet en varen zo nu en dan op zout en daardoor zijn
soepeler regels voor zout dan ook niet echt werkbaar.
Of omdat de overheid de overstap (nog) niet echt bevordert? Als vaarrecreatie stellen we dan ook een eigen koers voor: in een hogere versnelling naar kopervrij. Als ’t even kan nog dit jaar!

Vorig artikel
Volgend artikel