Monaco Yacht Show: Verduurzaming ook bij superjachten een ‘issue’

http://verduurzaming-superjachten-high-power3-corsica
10 oktober 2022  Laatste update: 20 maart 2023

Onder bouwers en eigenaren van superjachten wordt verduurzaming en energieverbruik een steeds belangrijker thema. Dat concludeert NRC na een rondgang langs diverse werven tijdens de Monaco Yacht Show, die eind september in het prinsdom werd gehouden.

Verantwoordelijkheid

Lange tijd was energieverbruik geen onderwerp, vertelt Perry van Oossanen, eigenaar van Van Oossanen Naval Architects uit Wageningen: “Het pleidooi om energiezuinig te varen was lang aan dovemansoren gericht. Het verhaal was steeds: die jachten varen toch niet, want het zijn drijvende appartementen.” Dat lijkt nu te kantelen, voegt van Oossanen eraan toe: “Eigenaren nemen eindelijk verantwoordelijkheid.” Van Ossaanen heeft een lab waarin digitale testen worden gedaan om het energieverbruik van jachten te verminderen. Langere, slankere schepen zijn het resultaat.

Water Revolution Foundation

Verschillende internationale jachtbouwers zijn ook aangesloten bij de Water Revolution Foundation, een platform waarmee de bouwers via standaarden en voorlichting de jachtbouwindustrie willen verduurzamen. “Together we can preserve the world’s precious oceans and neutralise the footprint of the superyacht industry”, zo luidt het statement op de website.

Hergebruik

De verduurzaming vindt niet alleen plaats bij de ontwikkeling van superjachten, maar ook als het gaat om hergebruik. Waar voorheen gebruikte schepen nog wel eens op de schroothoop eindigden, wordt nu vaker getracht ze een tweede leven te geven, bijvoorbeeld in een andere functie als expeditieschip.

Schonere brandstof en motoren

De grootste winst is wellicht te halen op het gebied van energietransitie en minder vervuilende aandrijvingen van de grote schepen. In een vitrine op de Yacht Show is al een emissievrije e-motor te zien die motorenfabrikant Freudenberg ontwikkelt met de Duitse jachtbouwer Lürssen. De motorbouwer hoopt binnen afzienbare tijd jachten van zo’n e-motor te voorzien, tekende NRC op. Overigens is de wil er in veel gevallen wel, maar lijkt de infrastructuur de beperkende factor. Van Oossanen voegt toe: “Wij kunnen wel een schip op waterstof laten varen, maar er is geen waterstof te krijgen.”

Vorig artikel Volgend artikel
Meld u aan voor de nieuwsbrief

Twitter