Position Paper overlast waterplanten (HISWA)

‘Waterrecreatie vraagt om structurele oplossing overlast waterplanten!’ (uit de inleiding)

Grote delen van het Markermeer, IJmeer en de Randmeren raken in toenemende mate onbevaarbaar voor de watersport door overmatige groei van waterplanten. Deze plantengroei –vooral bestaande uit fonteinkruiden- vormt hele velden waar varen en zwemmen onmogelijk wordt. Het gaat om gebieden buiten de vaargeul, maar meestal binnen de recreatiebetonning. Overigens groeit ook de vaargeul dicht, maar deze wordt gemaaid door Rijkswaterstaat.

De watersportsector ondervindt grote hinder van de overmatige waterplantengroei. Daar waar watersporters juist buiten de vaargeul de sport beoefenen, raken boten verstrikt in de planten, raken koelsystemen verstopt en lopen schroeven vast. Er ontstaan onveilige situaties en schade aan de vaartuigen. Ook de reddingsmaatschappijen klagen over het moeizaam kunnen bereiken van drenkelingen en vaartuigen.

Download het position paper via de link hiernaast.

Meer weten?

Voor meer informatie over het persmoment kunt u contact opnemen met: HISWA Vereniging, Gerdina Krijger via g.krijger@hiswa.nl.