Verduurzaming van Varend Erfgoed is een duur proces en sponsoring door bedrijven kan hier een bijdrage leveren. Scheepspost van de Federatie Varend Erfgoed Nederland geeft meer informatie.
Historische reddingboot Carlot gaat over op duurzame brandstof
De historische reddingboot Carlot gaat dankzij sponsoring door hun brandstof donateur nu over op een duurzame brandstof: SSynfuel+, waardoor hun CO2 uitstoot fors daalt. Ssynfuel+ is een duurzame HVO brandstof (hydrotreated vegetable oil). Deze fossielvrije diesel wordt volledig gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Daarnaast heeft de stichting Carlot de afspraak gemaakt om bij bunkeren van gasolie afdracht te doen aan het Zeeuws Klimaatfonds in het kader van gedeeltelijke CO2 compensatie. Zie ook de duurzaamheids-pagina van de Carlot.
Elektromotor voor Feanster skûtsje
In Friesland wordt het Feanster Skûtsje gesponsord voor aanschaf van een elektromotor. De Stichting Cultureel Erfgoed Feanster Skûtsje kreeg deze zomer een cheque van 12.500 euro overhandigd van Vermilion Energy B.V. Het geld wordt gebruikt om een elektromotor aan te schaffen voor het Feanster skûtsje Nooit Gedacht. Het geld is afkomstig uit het omgevingsfonds, waarmee de Nederlandse aardgasproducent duurzaamheidsprojecten steunt. Het Feanster skûtsje wordt in Drogeham grondig gerestaureerd door middel van het werk-leer project Beurtschip van de gemeente Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel.
© foto: Scheepspost Federatie Varend Erfgoed Nederland