Op de historische scheepswerf De Delft in Rotterdam is op 9 september de Bon Jovi gedoopt. Het binnenvaartschip, type Gouwenaar 2, is bijzonder omdat het volledig elektrisch aangedreven wordt. De duurzame Bon Jovi is in opdracht van NedCargo speciaal gebouwd voor het traject Alphen aan den Rijn – Rotterdam, over de Gouwe.
2,5 miljoen flesjes bier
Het nieuwe containerschip gaat varen voor Heineken vanaf de containerterminal Alpherium. De Gouwenaar 2 is speciaal voor de terminal ontworpen om binnen de toegestane maximale afmetingen op de Gouwe geen 42 maar 52 volle biercontainers – 2,5 miljoen flesjes bier – te kunnen transporteren. Dat is net zoveel als 52 standaard vrachtwagens. Ook zal het schip 25 procent minder brandstof verbruiken dan een standaardschip van deze afmetingen. Want hoewel de Bon Jovi elektrisch aangedreven wordt, wordt er nog wel gebruik gemaakt van een dieselgenerator.
Aangepast onderwaterschip
Directeur Bert van Grieken van Nedcargo: “Tot nu toe hebben we vooral gekeken naar het groener, energiebesparend en klimaatneutraal maken van het schip. Samen met kennisinstituut MARIN hebben we het onderwaterschip bijvoorbeeld zo ontworpen dat we met extra containers én lager vermogen kunnen varen. Maar het kan nog slimmer.” vertelt van Grieken op SMASH!, de website van de Smart Shipping Challenge 2017. “Langs de weg zien we al veel initiatieven om het verkeer slimmer te maken. Wat zou je op het water kunnen doen? Bijvoorbeeld met besturing op afstand, sensoren die helpen om efficiënter te varen en het delen van gegevens om te zorgen voor een optimale doorstroming. Stel je voor dat je het schip continu op cruise control kunt laten varen. Of dat je de ideale snelheid kunt bepalen, zodat je bij een brug of sluis meteen kunt doorvaren – een “groene golf” voor schepen.” vervolgt Van Grieken.
SMASH-UP 3
De Smart Shipping Challenge 2017 (kortweg: SMASH!) is bedoeld om ‘handen en voeten te geven aan smart shipping’. Door de kennis en ervaringen van bestaande initiatieven, technologieën, kennisinstituten en marktpartijen te benutten. Rijkswaterstaat stuurt de challenge aan en brengt partijen bij elkaar om van elkaar te leren en te profiteren. Er wordt toegewerkt naar 30 november 2017. Die dag moet ‘het schip van de toekomst’ gaan varen. Hierbij wordt gekeken naar criteria als veiligheid, milieu, arbeidskracht, de vaarroute en het type schip. Op 14 september is SMASH-UP#3 in Theater Castellum in Alphen aan den Rijn, aanmelden kan nog via www.smartshippingchallenge.nl.
(Foto via bouwer Concordia)
Vorig artikel Volgend artikel