Kijktip: duurzame binnenvaart op de Gouwe

http://gouwe-bonjovi-gouwenaar2-elektrisch-aangedreven-binnenvaartschip
17 januari 2018  Laatste update: 15 maart 2023

De Zuid-Hollandse Omroep West voer onlangs in het kader van de ‘Week van het Verkeer’ mee over de Gouwe. De tocht op de Gouwenaar 2, het elektrisch aangedreven containerschip van het bedrijf Nedcargo, stond in het teken van duurzame binnenvaart en dynamisch verkeersmanagement op de Gouwe.

2,5 miljoen bierflesjes

De tocht op het binnenvaartschip voerde van Alphen aan den Rijn naar Rotterdam, geladen met 2,5 miljoen bierflesjes. De Gouwenaar 2 vervult een belangrijke rol bij het slim, schoon en efficiënt vervoeren van goederen tussen Alphen aan den Rijn en de havens van Rotterdam en Antwerpen. Het is de bedoeling dat dit vervoer op termijn helemaal klimaatneutraal gebeurt en de elektrische aandrijving van het schip is een belangrijke stap op weg daar naartoe.

(Tekst gaat verder onder de video)

Bekijk de reportage

Verduurzaming de Gouwe

Slim, schoon en efficiënt goederenvervoer over water vraagt niet alleen aanpassing van de schepen, maar ook aanpassingen langs de kant. De provincie Zuid-Holland is als vaarwegbeheerder van de Gouwe ook de drijvende kracht achter de verduurzaming van deze vaarweg. Bij het vervangen van de oeverbescherming kiest de provincie bijvoorbeeld voor materialen die het milieu zo weinig mogelijk belasten. En bij de aanbesteding van baggerwerkzaamheden wordt als voorwaarde opgenomen dat maatregelen genomen moeten worden om de CO2-uitstoot te beperken.

Dynamisch verkeersmanagement

Een andere manier om de vaarweg als geheel te verduurzamen is dynamisch verkeersmanagement. Kort gezegd houdt dit in dat vervoer over spoor, weg en water zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd. Alle verkeersdeelnemers kunnen hierdoor de optimale route bepalen en hebben duidelijke informatie over hun reistijd. Zo weet een schipper precies hoe laat hij in de haven zal zijn en of daar wel plek is, en zien automobilisten in hun navigatiesysteem of de brug openstaat en dat ze dus beter een andere route kunnen kiezen. Projectleider Ellen van der Knaap van de provincie Zuid-Holland vertelt er in de reportage van Omroep West meer over.

Intentieovereenkomst Groene Corridor

19 bedrijven, overheden, investeerders en kennisinstellingen hebben in juni 2017 de intentieovereenkomst Groene Corridor ondertekend. Met deze partijen werkt de provincie samen aan duurzaam en betrouwbaar goederenvervoer tussen het Groene Hart en de Rotterdamse haven, waarbij vervoer over water een belangrijke rol speelt. Naast de ingebruikname van elektrisch aangedreven containerschepen werken de partners onder meer aan lokale opwekking van energie en een optimale benutting van wegen zoals de N11 en vaarwegen zoals de Gouwe. Na realisatie van de plannen zal alleen al voor de jaarlijkse vervoersbehoefte van de Heineken-brouwerij in Zoeterwoude – één van de partners – 6.000 ton CO2 per jaar minder nodig zijn.

Vorig artikel Volgend artikel