Om het basisrecreatietoernet (BRTN) van Nederlandse bevaarbare wateren te behouden en verder te ontwikkelen als één aantrekkelijk, gedifferentieerd en samenhangend recreatietoervaartnet worden doorlopend diverse acties en werkzaamheden uitgevoerd. In de BRTN-acties update lichten we maandelijks enkele lopende en/of afgeronde acties toe.
GONZ-overleg
Begin december vond het overleg plaats met provinciale vertegenwoordigers op het gebied van nautische zaken, ook wel Gemeenschappelijk Overlegkader Nautische Zaken (GONZ) genoemd. Deelnemers zijn vertegenwoordigers van provincies en Rijkswaterstaat op het gebied van vaarwegenbeheer. Het GONZ is ingesteld om gevraagd en ongevraagd advies te geven aan het IPO Vakberaad beheer en bouw.
In het overleg werden verschillende onderwerpen besproken. Zo werd de veiligheid van varende huisjes (houseboats) benoemd, een onderwerp wat in meerdere provincies en bij Rijkswaterstaat de aandacht heeft. Het zicht rondom de varende huisjes en het motorvermogen van de boten schiet dikwijls tekort. Dit levert gevaar op voor zowel de booteigenaar als het vaarverkeer eromheen.
Verder was er aandacht voor de toename van zero-emissie zones, een trend dat met name in de binnensteden steeds meer een rol gaat spelen. Naar verwachting zullen deze zones steeds meer invloed krijgen op het vaarnetwerk.
Als laatste werd het nieuwe convenant voor Varen doe je Samen! besproken. In 2025 zal het huidige convenant aflopen en een nieuw convenant voor de komende vijf jaar worden getekend. Ook de planning in 2024 voor Varen doe je Samen! on Tour werd doorgenomen. On Tour is afgelopen jaren een succesvol initiatief gebleken, waar in de zomermaanden zowel vanaf de waterkant als op het water voorlichting over veilig varen wordt gegeven. Het doel is om het veiligheidsbewustzijn onder álle vaarweggebruikers te vergroten.
Verbeteren hindercommunicatie
Al eerder besproken, geplande en ongeplande hinder neemt de komende jaren sterk toe. Dat is mede vanwege de vele vervangings- en renovatieplannen vanuit Rijkswaterstaat en de provincies. Naast geplande stremmingen is er ook sprake van een toenemend aantal ongeplande stremmingen, veroorzaakt door storingen in de techniek of (zoals deze zomer) een gebrek aan brugbedienaren.
Ongeplande en acute hinder door stremmingen vraagt om goede en snelle communicatie. Hierover zijn Waterrecreatie Nederland vanuit de landelijke taken voor het BRTN en bestuurlijke partners als Watersportverbond, HISWA-RECRON en de Toerzeilers al meerdere malen in gesprek gegaan met betrokken beheerders. Naar aanleiding van deze gesprekken is er nu een aantal collega’s bij Rijkswaterstaat aangewezen om de mogelijkheden om berichtgeving sneller en beter “in de stuurhut” te krijgen.
Daarnaast wordt ook gekeken hoe bij geplande hinder de sector beter kan worden betrokken en communicatie over de stremming en alternatieve routes kan worden verbeterd. Dit gebeurt in overleg met Waterrecreatie Nederland en de eerdergenoemde sectorpartijen. Bij deze partijen en hun leden zit veel inhoudelijke kennis en kunnen zij meedenken in oplossingen bij stremmingsproblematiek en stremmingen zo op constructieve wijze te beperken.
In de verbeterslag wordt gekeken naar de voorwaarden en middelen om de hindercommunicatie en waar nodig deze aan te scherpen of aan te passen. Een startpunt voor Rijkswaterstaat is de werkwijze hinderaanpak die in augustus 2023 is geactualiseerd. In deel B van deze werkwijze staat de beoogde hinderplanning voor vaarwegen. Het is van belang om ook vanuit de sector te weten wat deze werkwijze inhoudt.
Vorig artikel Volgend artikel