In november 2023 konden inwoners van provincie Zuid-Holland een subsidie aanvragen om hun fossiel aangedreven recreatievaartuig om te bouwen tot een elektrisch aangedreven vaartuig. Als onderdeel van het subsidietraject wordt onderzoek gedaan naar de motivatie van de overstap en hoe deze het meest effectief te stimuleren.
Met deze subsidieregeling wordt bijgedragen aan de ambitie van de provincie Zuid-Holland om duurzaam varen te stimuleren. Er was een subsidieplafond van € 100.000, dat in januari 2024 is bereikt. In totaal werden 31 aanvragen ingediend, waarvan 27 zijn geaccordeerd.
Vergroten van inzicht in overstap naar elektrische aandrijving
Bij het aanvragen van de subsidie konden indieners aangeven of zij wilden deelnemen aan een onderzoek naar ervaringen met het ombouwproces van fossiel aangedreven naar elektrisch. Het onderzoek bestaat uit twee onderdelen:
- Inzicht in de aanvragen en motivatie naar de overstap.
- Inzicht in ervaringen met het ombouwproces en het varen met een boot met omgebouwde aandrijving.
De eerste vragenlijst over de motivatie van de overstap is inmiddels beantwoord en verwerkt. De analyse in dit artikel is gebaseerd op dit geanonimiseerde onderzoek en een aantal gegevens over de subsidieaanvragen.
Cijfers op een rij: betrokken boottypen en bedrijven
Aanvragen kwamen voornamelijk van sloepeigenaren, maar ook voor een aantal andere type recreatievaartuigen. In totaal is voor 20 sloepen, waarvan 1 reddingssloep, subsidie aangevraagd. Verder waren er 2 kajuitmotorboten, 2 kajuitzeilboten, 1 motorboot, 1 speedcruiser en 1 vlet. De gemiddelde lengte van de omgebouwde boten is 7,32 meter lang.
Er is door de aanvragers een divers aantal bedrijven betrokken voor het ombouwen van hun recreatievaartuig. In totaal zijn door aanvragers 18 verschillende bedrijven betrokken bij het ombouwen. Het gros van de boten is intussen omgebouwd naar een elektrische aandrijving.
Motivatie voor bootombouw naar elektrisch
In de vragenlijst werd geïnformeerd naar de motivatie voor de bootombouw van fossiel naar elektrisch. Deelnemers gaven vaak meerdere antwoorden op de open vraag. De drie belangrijkste redenen waren:
- Duurzamer varen.
- Stiller varen.
- Huidig fossiele brandstofmotor was toe aan vervanging.
Deze drie antwoorden werden het vaakst en meestal in combinatie met elkaar benoemd. Andere redenen die minder frequent waren, maar ook als motivatie werden genoemd zijn:
- Benzinemotor gaf stankoverlast.
- Benzinemotor is niet altijd betrouwbaar.
- De aangekondigde milieuzones in een aantal steden.
- Booteigenaar maakt geen lange vaartochten.
De reden voor deelname aan de subsidieregeling liep uiteen. Zowel mensen die al van plan waren om hun vaartuig om te bouwen als mensen die nog aan het twijfelen waren hebben aan de subsidieregeling deelgenomen.
Vervolg
De uitkomsten van deze eerste analyse maken duidelijk dat de overstap naar elektrische aandrijving niet alleen voor sloepen wordt gezet, maar ook voor andere boottypen. Uit de motivaties blijkt dat wanneer een fossiele brandstofmotor vervangen moet worden, dit een geschikt moment is om over te stappen naar een duurzamere motor. Deze inzichten kunnen goed worden benut in het verder stimuleren van elektrisch varen.
Binnenkort wordt het tweede deel van het onderzoek gepubliceerd. Het onderzoek is onderdeel van het subsidietraject van de provincie Zuid-Holland en wordt uitgevoerd door Waterrecreatie Nederland.
Abonneer op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.
Vorig artikel Volgend artikel