Voortgang Binnenvaarttafel  

28 oktober 2024  Laatste update: 31 oktober 2024

Aan de Binnenvaarttafel komen 14 partijen vanuit de overheid en de binnenvaartsector bij elkaar om te werken aan een toekomstbestendige binnenvaart. Gezien de raakvlakken met waterrecreatie neemt Waterrecreatie Nederland ook deel aan de Binnenvaarttafel. 

De Binnenvaarttafel is in januari 2024 van start gegaan. Inmiddels zitten er een werkbezoek en drie vergaderingen voor dit jaar op. Waar staat de Binnenvaarttafel nu en waar wordt aan gewerkt? 

Aan de basis van de Binnenvaarttafel ligt de Actieagenda toekomst binnenvaart van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De Actieagenda is ingedeeld in vier thema’s waarop verandering nodig is voor een toekomstbestendige binnenvaart: 

  • Energietransitie 
  • Toekomstbestendige vaarwegen 
  • Ketenoptimalisatie 
  • Digitalisering 

Dit zijn de thema’s die ook de vaste agenda van de Binnenvaarttafel vormen. Voor elk van de thema’s werkt de Binnenvaarttafel toe naar een zo concreet mogelijk project. 

Energietransitie

Tot nu toe is er aandacht geweest voor het verminderen van CO2-uitstoot, onder andere door het gebruik van FAME en HVO. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) voert TNO een praktijkproef FAME uit. De (tussen)resultaten zullen worden gedeeld met de Binnenvaarttafel. De ontwikkelingen op het gebied van deze alternatieve brandstoffen, met name HVO, en de beschikbaarheid en prestaties zijn ook relevant voor de recreatievaart. 

Daarnaast worden ook updates gegeven over het beleid rondom duurzame scheepvaart waaronder de Renewable Energy Directive III (RED II), het Emissions Trading System2 (ETS2) en het nationale Klimaatplan. Op basis van praktijkervaringen van deelnemers, worden Rijkswaterstaat en het ministerie van IenW geadviseerd.  

Toekomstbestendige vaarwegen

Bij dit thema zijn tot nu toe de aanpak van de grote instandhoudingsopgave en klimaatadaptieve vaarwegen aan de orde geweest. Met betrekking tot de instandhoudingsopgave heeft Rijkswaterstaat een inkijk gegeven in de werkwijze met een meerjarige programmering. Dit betreft een vernieuwde Sluizenwerfaanpak, die de opgave voor sluizen effectiever en efficiënter wil aanpakken en het toekomstbeeld aangaande de informatievoorziening over hinder voor gebruikers.  

Ook dit zijn zeer relevante onderwerpen voor waterrecreatie. Als het gaat om klimaatadaptieve vaarwegen zijn inzichten gedeeld over het effect van klimaatverandering op vaarwegen en de ontwikkeling van (internationale) inzet rondom hoofdvaarwegen. 

Ketenoptimalisatie

Als het gaat om ketenoptimalisatie ligt met name de focus op diversiteit van de binnenvaartvloot. Het belang om de kleinere binnenvaart in stand te houden en te ontwikkelen staat daarbij voorop. Hiervoor is een ‘roadmap’ met acties ontwikkeld. Ook dit onderwerp is van belang voor waterrecreatie. De kleinere binnenvaart maakt ook gebruik van het basisrecreatietoervaartnet (BRTN). Dit dient op een goede en veilige manier samen te gaan. 

Digitalisering

Digitalisering richt zich vooralsnog op de digitale transitie en standaardisatie/harmonisatie van oplossingen in de binnenvaart en binnenhavens. Er wordt gewerkt aan een gezamenlijk actieplan van de overheid en de sector. 

Vervolg

In 2025 zal de Binnenvaarttafel vier keer bij elkaar komen. Als het gaat om de onderwerpen die relevant zijn voor waterrecreatie, zal Waterrecreatie Nederland samen met relevante partners hierover verder in overleg gaan met IenW en Rijkswaterstaat. Daarnaast worden ook een kansen voor samenwerking met een aantal van de deelnemers van de Binnenvaarttafel opgevolgd.  

© Foto via Henk Bosch. Zie eerdere versie tekst OFL 

Vorig artikel Volgend artikel