Stand van zaken Staande Mast Route in 2025

28 april 2025  Laatste update: 29 april 2025

De afgelopen jaren zijn er meerdere stremmingen geweest op de Staande Mast Route. Een aantal werkzaamheden zijn nu in afronding. Wat is de stand van zaken nu het vaarseizoen is begonnen?

De Staande Mast Route is een vaartraject waar schepen met een (mast)hoogte van meer dan 6 meter van Zeeland tot en met Groningen kunnen varen via de binnenwateren. Vaak wordt de route in konvooi gevaren.

In West-Nederland is in 2018 hernieuwd een routeconvenant ondertekend om de Staande Mast Route goed bevaarbaar te maken en behouden, dit gaat om het traject in Noord- en Zuid-Holland.

Infrastructuur onder druk

De staat van de infrastructuur in Nederland staat echter flink onder druk. Veel van de Nederlandse bruggen, sluizen en viaducten stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Volgens de laatste cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, heeft zo’n 64% van de vaste stalen bruggen en de helft van de beweegbare bruggen minder dan een derde van zijn levensduur over.

De vele werkzaamheden aan de kunstwerken de afgelopen jaren, zal menig vaarrecreant en met name zeilers niet ontgaan zijn. Waterrecreatie Nederland, als uitvoerder van een aantal landelijke taken voor de bestuurlijke afspraken basisrecreatietoervaartnet 2020 t/m 2025, zet zich onder meer in voor de doorvaarbaarheid van de Staande Mast Route.

Ook belangenbehartigers voor de waterrecreant waaronder HISWA-RECRON, de Toerzeilers en het Watersportverbond zetten zich in voor het belang van een goede doorvaarbaarheid van de Staande Mast Route. Vaak gebeurt dit in samenwerking met KBN en BBZ, gezien de Route ook van belang is voor de (zeilende) beroepsvaart.

Er is vanuit de sector begrip voor het noodzakelijk onderhoud en renovaties. Tegelijkertijd wordt er bij de vaarwegbeheerders doorlopend aandacht gevraagd om:

  • afstemming van werkzaamheden op routeniveau;
  • vertegenwoordigers van de waterrecreatiesector eerder in het proces te betrekken;
  • stremmingen zoveel mogelijk buiten het vaarseizoen te plannen;
  • en voor een goede communicatie over stremmingen richting recreatieve vaarweggebruikers te zorgen.

Bij meerdere stremmingen gaat dit goed, bij anderen wordt aan verbetering gewerkt.

Belang van reisvoorbereiding, evenementen en tegemoetkomende maatregelen

Gezien het aantal geplande en ongeplande stremmingen op de Staande Mast Route, is het van belang om vaartochten op deze route goed voor te bereiden. Kijk zowel tijdens de voorbereiding als voor aanvang van de tocht op Vaarweginformatie voor de laatste stand van zaken. Ook zijn er de komende periode evenementen waardoor vaarroutes mogelijk anders zijn dan gebruikelijk, zoals de NAVO-conferentie en SAIL Amsterdam.

Op sommige locaties nemen overheden maatregelen om gevolgen van stremmingen te ondervangen. Zo is gemeente Súdwest-Fryslân, in samenwerking met Rijkswaterstaat en de Reddingsbrigade, gestart met het dagelijks inzetten van waterstewards. Tot en met eind september begeleiden medewerkers en vrijwilligers van twee lokale Reddingsbrigaden het vaarverkeer bij Sneek. Dit in verband met de brug bij Uitwellingerga die dit jaar niet meer bediend kan worden.

Bekijk een overzicht van de belangrijkste werkzaamheden op de Staande Mast Route in 2025.

© Foto boven: TasfotoNL/ Shutterstock

Vorig artikel Volgend artikel