Tijdens het BRTN-overleg van 19 mei 2025 zijn de huidige stand van zaken van het routenetwerk besproken. Ook zijn procesafspraken gemaakt over het verlengen van de huidige bestuurlijke afspraken BRTN.
De betreffende contactpersonen van provincies, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat en waterschappen komen bijeen om de landelijke afstemming- en coördinatietaken te bespreken en relevante kennis te delen.
Uitwisseling actuele ontwikkelingen
Er is onder meer gesproken over de waterplantenproblematiek, de stremmingen door werkzaamheden of storingen en lopende onderzoeken naar (toekomstig) gebruik van vaarwegen. Hierbij enkele aandachtspunten vanuit de verschillende regio’s.
Noord-Nederland
In provincie Groningen wordt er gesproken over de renovatie van de Westerwoldse Aa-brug (A7). Momenteel is dit een beweegbare brug die ligt in een vaarroute die een alternatief is voor de Staande Mast Route. Rijkswaterstaat heeft in het concept een voorkeursvariant voorgesteld voor een vaste brug. De provincie en veel andere partijen hebben de voorkeur voor een beweegbare brug. Eind mei is er bestuurlijk overleg.
De provincie Fryslân is sinds dit vaarseizoen gestopt met de Watersportapp. Brugopeningen kunnen niet meer via deze app worden aangevraagd. Dit moet weer via het marifoonkanaal of de aanmeldknop bij de brug. Dit zal worden geëvalueerd. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheid om brugaanmeldingen in navigatie-apps in te sluiten.
In provincie Drenthe wordt er gekeken naar bedientijden en optimalisatie van voorzieningen. Hiervoor wordt onder andere een visie met het recreatieschap opgesteld.
Noord-Brabant, Noord-Holland en IJsselmeergebied
Provincie Noord-Brabant en het Waterschap Brabantse Delta is een onderzoek gestart. Dit gaat over de toekomstverwachting van het gebruik van de vaarwegen door zowel beroeps- als recreatievaart.
In provincie Noord-Holland is bezig met de afronding van de kernvaarwegennetstudie voor beroepsvaart en recreatievaart. Op 20 mei werd hier een besluit over genomen.
De waterplantenproblematiek in het IJsselmeergebied en de Randmeren wordt opgepakt vanuit de afdeling Vaarwegen binnen het ministerie Infrastructuur en Waterstaat (IenW).
Vanuit het BRTN-gebruikersoverleg werd ingebracht dat sectorpartijen opnieuw hun zorg uitgesproken over het aantal geplande en ongeplande stremmingen dat momenteel speelt op de Staande Mast Route en hoe de planning en communicatie richting de recreant loopt.
Nieuwe bestuurlijke afspraken BRTN
Eind 2025 zullen de bestuurlijke afspraken omtrent de uitvoering BRTN 2020 t/m 2025 aflopen. Er zijn tijdens het BRTN-overleg procesafspraken gemaakt over het verlengen van de huidige bestuurlijke afspraken BRTN. Voor de zomervakantieperiode wordt de eerste conceptversie van de bestuurlijke afspraken, basisvisie en classificatiekaart besproken met de BRTN-overleg deelnemers.
© Foto boven: Rijkswaterstaat
Vorig artikel Volgend artikel