Waterrecreatie op de kaart in Zaanstad
Zaanstad is een waterrijke gemeente waarbij de economische relatie van het gebruik van de vaarwegen van oudsher aanwezig is in de vorm van bedrijvigheid en transport. Inmiddels is het recreatieve gebruik van de vaarwegen ook een factor van belang. Om alle aspecten van waterrecreatie bij elkaar te brengen, was een integrale kaart gewenst met daarop het vaarwegennetwerk, de relevante kunstwerken, de nautische voorzieningen en de koppeling met interessante punten langs de waterkant. Door middel van de kaart heeft de gemeente het thema waterrecreatie op een gedegen manier geborgd en werkt het aan het door ontwikkelen van het netwerk.
Waterrecreatiekaart Zaanstad
De Waterrecreatiekaart is op basis van een eerste inventarisatie voorgelegd aan een aantal interne en externe sleutelfiguren. Ook zijn binnen de gemeente beleids- en beheerafdelingen betrokken. Eind juni 2016 heeft er een expertmeeting plaatsgevonden waarbij verschillende publieke en private partijen hun (korte en lange termijn) ambities en wensen met betrekking tot de verschillende thema’s kenbaar hebben gemaakt. De resultaten van de expertmeeting zijn verwerkt op de Waterrecreatiekaart. Op basis van alle input zijn de genoemde kansen geordend in een vijftal ambities met bijbehorende maatregelen.
1) Zaanstad Waterrecreatiestad
De wateridentiteit van Zaanstad versterken en daarmee de waterrecreatie verbeteren. Zaanstad positioneren als een aantrekkelijke woonstad met veel mogelijkheden voor waterrecreatie. Waterrecreatie beschikbaar en laagdrempelig houden/maken voor bewoners Zaanstad. Vaarwegen en waterrecreatie functioneel integreren in bestaande en nieuwe woonwijken. De vaarwegen als middel inzetten om stad/land verbindingen te verbeteren. Faciliteren van de enorme diversiteit aan gebruikers (toeristen, recreanten, bewoners en ondernemers) en hun verschillende vaartuigen (zeilboten, motorkruisers, sloepen, roeiboeten, kano’s, rondvaartboten, etc). Het borgen en ontwikkelen van het hiërarchische stelsel van de grotere, doorgaande, vaarwegen tot en met de kleinste vaarwegen in de vaarpolders.
2) Vlot, veilig en duurzaam varen in Zaanstad
Vlot door goede afstemming bedieningstijden bruggen en sluizen ook in de avonden en weekenden. Maar ook het versterken van de doorvaarbaarheid van Zaanstad door het ontwikkelen van nieuwe vaarmogelijkheden. Veilig door het borgen van de veiligheid tussen beroepsvaart/recreatievaart en recreatievaart onderling (Varen doe je Samen!). Met name op de Zaan en het Noordzeekanaal. Duurzaam door in te zetten op elektrisch varen en oplaadpunten en milieupunten en elektrisch varen in natuurgebieden.
3) Zaanstad als toeristische waterbeleving
Koppeling cultuurhistorie en water als basis voor de toeristische beleving van Zaanstad. Toeristische bezoekers van de Zaanse Schans het water op! Bijvoorbeeld door vervoer over het water uit Amsterdam en rondvaarten vanaf de Zaanse Schans versterken. Onderzoeken of andere locaties/rondvaarten in Zaanstad en Zaancentrum interessant zijn voor toeristen. Het beter benutten van de Zaan door het stimuleren van evenementen op en langs het water. Bevorderen van riviercruises en toeristische vaarmogelijkheden op de Zaan. (tekst gaat verder onder de afbeelding)
4) Zaanstad gastvrij voor waterrecreanten
Waterrecreanten verleiden om langer in Zaanstad te verblijven en meer bestedingen te doen. Door in te zetten op verschillende type ligplaatsen voor passanten in de havens en langs de doorgaande vaarwegen (van eenvoudige ligplaatsen tot kwalitatief hoogwaardige ligplaatsen) op interessante en aantrekkelijke locaties. Wees gastvrij door goede (digitale en analoge) informatievoorziening. Cross-overs: aansluiting vaarwegen bij wandel en fietsroutes, horeca, musea.
5) Ondernemen op/aan het water in Zaanstad
Als gemeente en ondernemers samenwerken om Zaanstad op de kaart te zeten als aantrekkelijk waterrecreatiegebied. Ondernemers uitdagen te investeren in productontwikkeling op/rond water. Samenwerking tussen ondernemers faciliteren voor bijvoorbeeld gezamenlijke marketing/promotie en ontwikkeling arrangementen.